dinsdag 18 oktober 2011

Merced-Yosemity NP-Oakdale

Dag 15
Zondag 6 augustus, overnachting: Quality Inn, Oakdale. Gereden: 323 km.
We waren vandaag op tijd weg 9.00u. We zaten dicht bij het park dus een hele dag voor ons, onderweg hoorden we op de radio dat er een weg was afgesloten richting Yosemity, later ook borden langs de weg. In het stadje Mariposa vlak voor de ingang hoorden we bij het visitorcentrum, dat een rotswand was ingestort over een groot gedeelte van de weg, ze hadden foto’s van een paar uur geleden en het was nu nog erger. Dat zou zeker maanden duren voor die weg weer vrij zou zijn, We hebben hier al heel wat rotsen gezien dus we konden ons wel voorstellen wat een ravage dat zou geven als een rotswand wegzakt, het blijft de natuur, niet te voorspellen. Gelukkig was het in de nacht gebeurt en zijn er geen gewonden gevallen, je zal er maar net rijden, wel is er een camping geevacueerd.
De vrouw vertelde dat er een omleiding was niet zo ver, voor Amerikanen is op de weg niets ver, voor ons dus wel het koste ons zeker 3 uur. Toen we eindelijk in het park aankwamen zijn we eerst maar wat gaan eten en drinken, tevens sanitaire stop, bij Wawoma.  Er was daar een stromend riviertje, Fabian heeft nog stenen gezocht. Als je in Nederland door een bos rijd ben je er meestal binnen een half uur wel uit, hier dus niet, we reden nog zo’n 30 km door kronkelweggetjes, wel mooi maar wij hadden een wandeling, de misttrail, gepland en het werd steeds later. Het viel ons op dat het ontzettend druk was in het park, ik weet niet of het doordeweeks ook zo druk is, maar het is jammer voor dit mooie park. Om 14.00u waren we bij de shuttelbus, eerst zoeken voor een parkeerplaats. In het dal kijk je omhoog en zie je aan beide kanten grote watervallen, de misttrail loopt langs de Vernal waterval. Voordat we met de shuttelbus bij het begin van de misttrail waren was het al te laat om de hele tocht te lopen, we zijn tot de eerste brug gekomen. Het was wel leuk, je had een mooi uitzicht op de half dome. Naast het pad kwam het water van de waterval naar beneden.

We hebben nog navraag gedaan of er in het park nog een kamer vrij was, maar dit was niet het geval, dat kon je ook wel zien zelfs de kampeerterreinen waren overvol. Het is echt een mooi park maar niet in het weekend dan is het veel te druk. Wij hadden ook echt te weinig tijd voor dit park.
We reden het park uit dat op zich is al heel mooi, het park staat bekend om zijn beren, wij maar kijken of we iets tussen de bossen zagen, maar geen beer gezien. Om 19.00u kwamen we in Oakdale, we vonden snel een motel, Ouality Inn, tegen een redelijke prijs, mooie kamer, heerlijke bedden, de kinderen zijn nog even gaan zwemmen maar kregen het snel koud. Daarna wat gegeten in het restaurant naast het motel, Michel en ik namen een steak, Natasja Rib Eye, ze was in de war met spare ribs, ze kreeg een groot stuk vlees met veel vet, ze gruwelde ervan, Michel heeft er nog wat van genomen maar ook hij vond het te vet. Fabian nam spaghetti ook dat was heel veel, dus Natasja heeft daar wat van mee gegeten. Daarna naar bed het waren echt lekkere bedden. s’Morgens zijn de kinderen nog gaan zwemmen, het ontbijt was inbegrepen dat was ook in het restaurant, hot breakfast, dat was lekker. Daarna gingen we op weg naar San Francisco, op de kamer hadden we gebeld en geboekt bij Super 8 Lombardi Street(down town) .