dinsdag 18 oktober 2011

Williams-Grand Canyon-Williams

Dag 6 Grand Canyon
Vrijdag 28 juli, Overnachting: travellodge Williams, gereden: 208 km.
Na weer een mierezoet ontbijt, muffins, chocoladekoek en zoete plakballetjes, gingen we richting de Grand Canyon. Volgens de beschrijving ligt Williams naast de G.C. 60 miles, wij vinden dat heel ver 100 km.! , voor Amerikanen is dat niks, nu scheelt het wel dat het heel relaxed rijden is in de V.S.
In het visitorscenter kan je een film kijken over de Grand Cayon in een soort Imax theater(groot scherm), we waren net te laat voor de voorstelling van half 10, dus namen we die van half 11. Het was een mooie film, er ging een hang-glider over de G.C. en je had het gevoel of je er zelf overheen vloog. De film duurt 40 minuten. Daarna gingen we het park in bij een van de uitkijkpunten hebben we wat gegeten de zoete overblijfselen van het ontbijt. Je kon daar al in de immense kloof kijken, talrijke eekhoorntjes roken onze muffins en kwamen op ons af. Er zijn overal goed begaanbare wandelpaden. Wij hadden uit een reisverslag(Michelly) een tip van een wat uitdagender trail gelezen, dus gingen we op weg naar Moswik lodge, daar staan allemaal houten hutjes, als je daar wilt slapen moet je echt ruim van te voren boeken, je zit dan midden in het park. Ook was hier de stopplaats van de stoomtrein die in Williams vertrekt. Bij Moswik zijn grote parkeerplaatsen voor je auto. We hebben de auto geparkeerd, het was inmiddels alweer 30 gradenen, zijn verder gegaan met de shuttel bus.
De buschauffeur geeft allerlei informatie, aan de overkant(zo’n 100 km. ver) van de G.C. zagen we een blikseminslag, gelijk zagen we rook de buschauffeur kreeg direct een melding binnen van een wildfire. We zijn uitgestapt bij Pima Point om daar te gaan wandelen naar Hermit rest. Het was een mooie wandeltocht soms ook wel een beetje eng je liep op een aantal stukjes vlak langs de kloof die wel 1500 meter diep, is beneden kronkelt de Colorado river die door de jaren heen de kloof heeft uitgeslepen, de rotsen hebben verschillende kleuren, wit, oranje,rood, roze, heel mooie uitzichtspunten. Het laatste stuk liepen we met een vader en zijn 21 jarige zoon mee, ze kwamen uit Washington, ze nodigden ons uit bij hen te komen logeren als we eens in Washington zijn, we hebben  e-mail adressen uitgewisseld. Bij Hermit rest. de pendelbus teruggenomen, afscheid genomen van de twee Amerikanen, nog uitgestapt bij Mohave point en Hopi point, het ging waaien en het werd flink kouder. Bij de auto aangekomen zagen we dat het nog maar 22 graden was het werd ook al wat later en iedereen had wel genoeg rots gezien. Op de terugweg zagen we nog herten, de temperatuur zakte naar 18 graden zo koud hadden we het nog niet gehad deze vakantie. Het was inmiddels zes uur nog een uurtje teruggereden naar Williams daar  pizza gehaald bij de pizza hut. De kinderen gingen nog even in de Yacuzzi en daarna weer naar bed na een vermoeiende dag. Dit is de tweede avond dat we zonder airco slapen lekker rustig want die dingen maken best wel wat lawaai. Morgen gaan we naar Page, we hebben telefonisch voor twee dagen een kamer geboekt bij Quality Inn.